de 2 afgelopen dagen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rob Snellen - WaarBenJij.nu de 2 afgelopen dagen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rob Snellen - WaarBenJij.nu

de 2 afgelopen dagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rob

17 November 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zo daar zijn we weer, gisteren vertrokken uit Phnom Penh richting Siem Reap met een 6 uur durende busreis. We waren op tijd opgestaan en zouden om 06:40 worden opgehaald bij ons hotel.. Niemand gezien dus toen zelf maar een Tuk Tuk besteld. We reisde met de firma Mekong Express en hebben ons op hun kantoor af laten zetten. Vanuit hier vertrok dan ook de bus.
Eerst nog even lekker ontbeten en daarna begon de trip. Voor dat we weggingen zagen we trouwens nog wat apen door de straat slingeren. (zie fotos).

Na ongeveer 3 uur maakte we een tussenstop in ..... eh?? weet ik niet meer. Wat ik me in ieder geval wel kan herinneren is dat hier een insectenmarkt was BAH BAH.. een krekel dat gaat nog wel maar spinnen van een centimeter of 10.... ouch.

Na nog eens 3 uur te hebben gereden kwamen we dan eindelijk aan in Siem Reap. We werden opgehaald bij het busstation door ons hotel "Green River Palace" nou ja Palace goed voor 16 euro is het eigelijk best wel top. Klein zwembad, goede airco en vriendelijke mensen, wat wil je nog meer.

Gisteren middag heb ik de vlucht geboekt voor donderdag middag richting Bangkok.

Gisteren avond nog wat rond gedabberd in het stadje wat trouwens erg veel vertier bied, er is hier genoeg te beleven en er zijn voldoende bars, restaurants en discotheken. Siem Reap (Anchor Wat) is dan ook een van de meest bezochte touriste plekken in Azie. We zijn trouwens om 09:25 naar bed gegaan want....... we gingen naar de sunrise en moesten s'morgens om 05:45 alweer richting de tempels vertrekken.

Vanmorgen dus naar de sunrise gegaan (met ongeveer 1000 anderen) helaas was het bewolkt dus de opkomst van de zon was niet echt spectaculair maar de tempels des te meer. Wouwwww.

Bron Wikipedia:

Met Angkor als werelderfgoed wordt bedoeld een gebied in de Cambodjaanse provincie Siem Reap waar veel ruïnes van oude tempels en steden zijn uit de periode van het Khmerrijk. Het is samen met de tempel Preah Vihear aan de grens met Thailand een van de twee monumenten in Cambodja, die op de UNESCO werelderfgoedlijst staan. Het werd opgenomen in 1992 en het is een cultuurerfgoed onder de naam Angkor. Angkor betekent in het Khmer "Heilige Stad".
De eerste stad in het gebied werd in 889 onder de naam Yashodapura gesticht en dit begon een traditie van meer dan 500 jaar waarin er nieuwe tempels en steden werden gebouwd die opeenvolgend de hoofdstad van het Khmer-rijk werden. Dit rijk omvatte Cambodja, delen van Vietnam, Laos en Thailand.
Het gebied dat als monument is aangewezen is 400 km² groot en omvat het Angkor archaeologisch park en de landelijke en beboste gebieden eromheen.
Er zijn verschillende monumenten, zoals de stad en de tempel Angkor Wat en de Bayontempel bij Angkor Thom.

De tempel Angkor Wat is een hindoeïstische tempel in de Cambodjaanse provincie Siem Reap, en wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen uit de periode van het Khmer-rijk. Rond de tempel lag de stad Angkor Wat. De tempel Angkor Wat is gebouwd tussen 1113 en 1145, tijdens de regeerperiode van Suryavarman II (regeerde van 1113-1150), en is de grootste etagepiramide op het Zuidoost-Aziatische vasteland.
Het monument van Angkor Wat berust op een bouwstijl die terugvoert op de stichting van de eerste steden en tempels in het gebied.
Afmetingen
De maximale hoogte van het monument is 65 meter en het beslaat een oppervlakte van 1 km². De onderste etage is 3,2 m hoog en meet 187 bij 215 meter. De middelste etage is 6,4 meter hoog en meet 100 bij 115 meter. De bovenste etage is 12,8 meter hoog en meet 75 bij 73 meter.
Stijl
Het monument is omgeven door 5 naar de windrichtingen georiënteerde hoven, die telkens een beetje hoger liggen. Het buitenste hof wordt omgeven door een muur en een gracht. Het centrale complex heeft op de 4 hoekpunten torens met lotusvormige spitsen. In het centrum bevindt zich de hoofdtoren van 42 meter hoog.
Als materiaal werden 2 soorten zandsteen gebruikt, die van een 45 km noordoostelijk gelegen steenhouwerij kwamen. In de meeste blokken steen zijn gaten van 2,5 cm doorsnede en 3 cm diepte gevonden. Een theorie zegt dat dit gebruikt werd voor een metalen verbinding tussen de stenen, echter waarschijnlijker is dat in deze gaten hout werd geslagen om transport met behulp van olifanten mogelijk te maken.
Functies
Angkor Wat worden enige functies toegedicht:
een astronomisch observatorium
een weergave van de vier tijdperken in het hindoeïsme
een weergave van de hemelse stallen van Indra
een afbeelding van het universum
Waarschijnlijker is dat het net als de andere etagepiramiden in Angkor gaat om een tempelmausoleum. De heerser Suryavarman II wijdde het gebouw aan de god Vishnu, waardoor de bouwrichting naar het westen verklaard wordt. Vishnu wordt met deze windrichting in verbinding gebracht. Suryavarman werd na zijn dood Paramawischnuloka genoemd, hetgeen betekent 'hij die in de hoogste wereld van Vishnu is binnengegaan'.
Zoals je hebt gelezen 400 vierkante kilometers vol met tempels...
En wij we zijn nu even uitgetempeld.

Nu zitten we overigens in een restaurantje met Wireless internet echter de stroom is hier uitgevallen dus dit is een bericht wat jullie later gaan krijgen.
Programma voor morgen... Misschien wel de lucht in of het water.
Maar nu eerst een biertje!

Greetz Rob en Piiet

• 17 November 2009 - 07:49

Karin:

goedemorgen samen
    leuk ok op te staan computer aan te zetten en mail van jullie in een hele andrere wereld! echt wel he? wel westerse als jullie dachten of niet? fijne dag weer vandaag groetjes uit de 7sprong

• 17 November 2009 - 07:50

Karin:

bedoelde niet echt westerse is nog vroeg hahah

• 17 November 2009 - 11:15

Joop:

Hoi Luitjes,
    wij zijn net terug van een vakantie naar Fuerteventura, hebben ook al verhalen van Lien gehoord, we wensen jullie nog veel spannende en avontuurlijke vakantiedagen, de foto,s zijn erg mooi.
    gneit er maar met volle teugen van.
    Joop en Willy.

• 17 November 2009 - 14:05

Anny Van Kuringen:

Hoi,leuk om de reisverslagen van jullie te lezen, ik zie op de foto's wel dat het een beetje op Thailand lijkt?Als ik jullie verslag lees, lijkt het mij heerlijk om ook eens deze reis te maken.Misschien??? Geniet er van, op deze manier geniet ik er ook wat van, mooi weer ?
    Groeten van Anny