Via Tai Mahal naar Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu Via Tai Mahal naar Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu

Via Tai Mahal naar Pushkar

Door: Rob Snellen

Blijf op de hoogte en volg Rob

07 November 2011 | India, Pushkar

Na een reis inde auto van 4 uur eergisteren aangekomen in Orchha... Wat een verassing echt het leukste hotel tot nu toe "Riverview Bundelkand".
Ons hotel ( wat ik had gevonden op tripadvisor) was een oud jachtpalleis van de laatste Marahadja (koning) van Bundelkand. We waren wel erg moe dus echt veel hebben we niet gedaan. We zijn s'avonds het dorpje ingegaan naar het ford van de Maharadja en hebben daar een lichtshow gezien over deze koninklijke familie en en het bijbehorende fort en tempels. Erg interresant en Piet viel erbij in slaap.

Na de show is Piet dan ook meteen gaan slapen in ben bij het kampvuur gaan zitten en heb op de iPad wat muziek gemaakt met de mensen van het hotel en een klein hapje gegeten. Daarna ben ik ook naar bed gegaan 21:30 want we hadden een zware dag voor de boeg. Om 05:30 zijn we vertrokken richting Agra.

Na een autorit van 4 uur kwamen we eindelijk in Agra aan. Tjonge jonge wat een kutwegen hier en daar vragen ze nog tol voor ook. Ook moet je bij het passeren van een nieuwe provincie belasting betalen 20 rupee (5 euro cent).

Maar goed aangekomen bij Thai Mahal .... Een woord schitterend. Zie verdere info en foto's.

Daarna nog even 8 uur in de auto naar Pushkar. Onderweg nog wat foto's gemaakt en toen aan gekomen in Pushkar en dit plaatsje is geweldig! Gisteren rondgedwaald in het dorp en op het festival terrein echt super gaaf. Maar daarover meer in ons volgende verslag.

Groet Rob en Piet

Nog wat extra info voor de liefhebbers met dank aan Wikipedia.

De Taj Mahal (Urdu: , Hindi: , vroeger ook Tâdj-Mahal) is een 17e-eeuws bouwwerk in de Noord-Indiase stad Agra (Uttar Pradesh). De naam stamt uit het Perzisch en betekent "Paleis van de kroon". Het is een mausoleum dat tussen 1631 en 1648 tot stand kwam in opdracht van de Indiase grootmogol Shah Jahan, als grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed overleed. Later werd ook zijn eigen lichaam erin bijgezet.
Het gebouw is het hoogtepunt van de mogoel-architectuur, een mengvorm van islamitische en hindoe-architectuur.

De Taj Mahal is 58 m hoog en 56 m breed en staat op een 10.000 m² groot marmeren platform. Voor het gebouw bevindt zich een uitgestrekte tuin, waarin zich een langgerekt waterbekken bevindt. Het volkomen symmetrische gebouw bestaat uit wit marmer en is rijk versierd met ingelegde stenen. De vier minaretten op de hoeken zijn van later datum en zijn licht gebogen, zodat ze bij een aardbeving niet op het hoofdgebouw vallen. Aan de naar Mekka gerichte westzijde bevindt zich een moskee en aan de oostkant als tegenhanger ervan een gastenverblijf.

In 1631 stierf Mumtaz Mahal, de tweede vrouw van Shah Jahan, keizer van het Mogoelrijk ten tijde van de grootste welvaart, tijdens de geboorte van hun veertiende kind, Gauhara Begum. Hij beloofde zijn vrouw een gebouw te laten bouwen dat net zo mooi was als zij. De hofkronieken over Shah Jahans verdriet verhalen van de liefdesgeschiedenis die traditioneel wordt gezien als de bron van inspiratie voor de bouw van de Taj Mahal. De bouw van de Taj Mahal begon in 1632, een jaar na de dood van Mumtaz Mahal. Het belangrijkste praalgraf werd voltooid in 1648 en de omringende gebouwen en de tuin werden vijf jaar later afgewerkt.
De Taj Mahal is gebaseerd op ontwerptradities van de Perzische architectuur en de eerdere Mogoel-architectuur. Specifieke inspiratie kwam van succesvolle Timoerid- en Mogoelgebouwen, met inbegrip van de Gur-e Emir (de tombe van Timoer Lenk in Samarkand), Tombe van Humayun, Tombe van Itmad-Ud-Daulah (ook wel de Baby Taj), en Shah Jahan’s eigen Jama Masjid in Delhi. Terwijl vroeger Mogoelgebouwen vooral werden gebouwd van rode zandsteen, bevorderde Shah Jahan het gebruik van wit marmer ingelegd met halfedelstenen. Gebouwen onder zijn beschermheerschap bereikten nieuwe niveaus van verfijning.