India love or hate it? - Reisverslag uit Delhi, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu India love or hate it? - Reisverslag uit Delhi, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu

India love or hate it?

Door: Rob Snellen

Blijf op de hoogte en volg Rob

21 November 2011 | India, Delhi

Laatste dag Delhi

Zoals afgesproken had ik een aantal foto,s voor Chen (de tuk tuk chauffeur van de eerste dag) laten afdrukken van zijn familie en vrienden. Hij was hier bijzonder blij mee.

We zijn weer naar zijn huis gegaan, waar we nog meer foto,s hebben genomen van zijn kennissen en familie. Onderweg daar naar toe hebben we nog wat gebak gekocht voor bij de thee.

Delhi wat een kut stad om te wonen. De lucht is hier nooit blauw er hangt een permanente bewolking van smog. Kun je het je voorstellen om nooit in je leven een blauwe lucht te zien. Verschrikkelijk!
En armoede, gemiddeld loon is nog geen 100 euro per maand. En dit is het gemiddelde dus er zijn behoorlijk wat mensen die dit niet halen.

En dan toch vriendelijk blijven, uiteraard zien ze ook wel dat je rijk bent in hun ogen maar iedereen lacht zwaait is vriendelijk en nodigt je uit, knap hoor. Zoals waarschijnlijk overal is de gewone mens toch vaak het aardigst.

India you love or hate it schreef iemand.
Hier komt onze conclusie.

Positief
1. De ervaring
De ervaring is geweldig we hadden het niet willen missen, qua kleuren gebouwen en sfeer overtreft dit elk land
2. Eten
Als je van kip en vegetarisch houd geweldig, wij hadden het na 2 weken wel gezien, behalve voor het brood en de mint saus die is geweldig (sauzen zijn hier überhaupt heerlijk) en natuurlijk de lekkere kebabs.
3. Mensen
Over het algemeen zeer vriendelijk
4. Cultuur en gebouwen
Geen land heeft meer denk ik, je ziet hier zoveel mooie dingen, echt ongelooflijk allerlei bouwstijlen, forten en tempels en oude Engelse Portugese en Indiase landhuizen en kastelen. En alles zeer kleurrijk
5. Natuur
Olifanten apen en erg mooie vogels.

Negatief
1. Goor, het is echt niet te geloven mensen doen geen enkele moeite om hun leefomgeving schoon te houden.
2. Armoede, nog nooit zoveel mensen op straat zien slapen, zwerfkinderen, bedelaars en mensen die hun open wonden showen gezien. Echt ongelooflijk.
3. Uitgaan
Geen gezellige barretjes en terasjes hier, althans zeer moeilijk te vinden. Dit geld niet voor Bombay en Goa trouwens.
4. Kastesysteem
Officieel bestaat het niet maar het is er wel hoor, mensen leven volledig langs elkaar heen en hebben volledig langs elkaar bestaande economieën. Mensen uit een lagere kaste of in een dienende functie worden echt vaak honds behandeld. En buiten de functie bestaan ze gewoon niet.

Eindconclusie
Mooi land, zou nog wel een keer terug gaan maar dan selectiever naar bepaalde plaatsen, onze favorieten waren, Pushkar, Jaisalmer, Jaipur, Bombay.

Zo het is hier nu 17:00 om 20:00 checken we uit en dan richting het vliegveld, waar we om. 04:15 richting Dubai vertrekken en vanuit daar 2 uur later richting Amsterdam waar we Nederlandse tijd om 13:00 ongeveer landen.
15:00 in Best en dan nog 2 dagen bijkomen en donderdag aan de slag.

Tot morgen.
Rob en Piet

• 21 November 2011 - 11:57

Piet:

Dit geeft een mooie indruk van jullie reis.Geweldig!!!

• 21 November 2011 - 13:18

Marieke:

Zeker niets voor jouw en mijn moeder, hi hi hi!

• 21 November 2011 - 16:18

Arnold En Willie:

Super leuk gehad zo te zien.
    In ieder geval een hele goeie reis terug gewenst van ons en tot later.

• 21 November 2011 - 17:19

Maya:

Hallo Rob en Piet, wat een ervaringen hebben jullie opgedaan zeg! Dank dat we mee konden genieten. Ik wens jullie een goede reis terug en hoop dat jullie kunnen landen als je aankomt. Holland zit potdicht van de mist en vliegverkeer wordt omgeleid. Maar...misschien valt het mee, tegen de tijd dat jullie aankomen. Jassen aan, mutsen op en een handwarmertje na India is zeker aan te raden. Hoop jullie snel weer te zien en te spreken. Lieve groeten ook namens Jozef.
    Maya.

• 21 November 2011 - 18:16

Joop:

Ik heb genoten van het reisverslag, ik denk dat julli echt wel toe zij aan twee dgane rust.
    Gr.
    Joop.

• 02 Juni 2012 - 22:54

Roshni Ree:

hallo,

ik heet roshni en kom oorspronkelijk ook iut india,wat je ook schreef over delhi is wel waar.
    want ik ben daar ook geweest 1998.
    maar andere bepaalde dingen over de dingen in india .wat als negatief wordt gezien daar kun je de indieers niet op afrekenen,dat komt door de corruptie van het land.

ik woon nu al 34 jaar in nederland,en daar kan ik ook wel enige negatieve dingen over schrijven hoor!