Er ging iets fout - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu Er ging iets fout - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu

Er ging iets fout

Door: Rob Snellen

Blijf op de hoogte en volg Rob

03 November 2011 | India, Vāranāsi

Geen sextempel vandaag....

Piet balen ik ook vlucht ging niet door nu maar de eerste vlucht voor morgen naar Khajuraho geboekt. En vanmiddag even Cricket gespeeld met de lokale bevolking.
Vanavond een hapje eten en ik heb natuurlijk vanmorgen even gestrest maar goed dit is India en alles kan elk moment veranderen. Dus we laten het maar over ons heen komen.

Vanavond een lekker hapje eten en nog wat foto's makelen van de holy men. Morgen om 11:15 vliegen met Kingfisher.

Onaanraakbaren, het kaste systeem geld hier nog steeds dus bij deze wat info voor wie niet weet wat het inhoud maar het wel wil weten.

Groet Rob en Piet

Onaanraakbare oftewel de Dalit. (Wikipedia)
Dalit is de naam, die mensen die buiten het kastenstelsel zijn gesloten, zichzelf hebben gegeven. Ze worden ook de onaanraakbaren genoemd, wat ze ook voor veel mensen letterlijk en figuurlijk zijn.
Het gaat om een groep van ruim 260 miljoen mensen, die voornamelijk in India leven en ook in Bangladesh, Nepal, Pakistan en Sri Lanka. Volgens de volkstelling van 2001 was 16,2% van de Indiase bevolking een dalit, wat neerkwam op 166.635.700 mensen.

Officieel worden ze in India 'scheduled castes' genoemd. Mahatma Gandhi sprak graag van 'harijan', dat betekent door God bemind. De naam 'dalit' is afgeleid van het Sanskriet 'dal'. Dit woord betekent gebroken, uitgesloten, ontrecht. De dalits zien daarom in hun naam een geuzennaam die hen oproept om te strijden voor hun politieke en economische rechten en voor maatschappelijke erkenning.
Het kastenstelsel is een ruim 2000 jaar oud systeem, dat mensen verdeelt in verschillende groepen. Deze groepen hebben een bepaalde positie in de maatschappij. Bovendien zijn er aan de kasten bepaalde rechten en plichten verbonden. Het kastenstelsel is gebaseerd op het idee dat mensen fundamenteel ongelijkwaardig zijn. Die ongelijkwaardigheid komt speciaal tot uiting in het begrip rituele onreinheid, dat niets te maken heeft met gebrek aan hygiëne in moderne medische zin; hindoes die elk contact met onaanraakbaren schuwen, zullen als pelgrim zonder bezwaar water drinken uit de heilige rivier de Ganges, ook al drijven daar lijken om hen heen. Er bestonden vier groepen:
Brahmanen: priesters en bestuurders;
Kshatriya's: officieren en ambtenaren;
Vaishya's: handelaren;
Shudra's: boeren.
De dalits vielen buiten deze indeling; ze waren kasteloos. Ze mochten niet door leden van de kasten worden benaderd. Een belangrijk gegeven van het kastenstelsel is dat kasten erfelijk zijn. Voor ieder kind wordt al voor de geboorte bepaald welke positie hij of zij zal hebben in de maatschappij.
Men kan geen hindoe worden, men wordt geboren als hindoe en in de kaste. Als men teruggaat naar de oorsprong van de kasten dan komt men rond 1500 v.Chr. De bevolking van de Indusvallei bestond voornamelijk uit boeren met hun eigen lokale goden, zoals de god van de Maan, de Zon, de Regen, alle goden waar men bang voor was. De Ariërs die naar de Indusvallei (het huidige Noord-India en rond de Ganges) afzakten hadden de Veda's en het geloof in de oppergoden, ook zij hadden reeds het kastensysteem. Men kan heel eenvoudig stellen dat autochtonen kasteloos werden en invallers de heersers (zie Amerika en Australië).
Dalits doen het smerigste werk voor het laagste loon, zoals het opruimen van dode mensen en dieren, het ontstoppen van riolen, het schoonmaken van toiletten en het wassen van kleren die zijn bevuild met bloed of uitwerpselen.
Omdat dalits ritueel onrein zijn, moeten ze buiten het dorp wonen. Ze mogen geen gebruikmaken van de dorpspomp en er zijn voor hen vaak aparte kopjes bij theestalletjes. Leden van andere kasten willen niets aanraken waar een dalit aan heeft gezeten.
Kastendiscriminatie is na de onafhankelijkheid van India formeel verboden. Maar het kastenstelsel bestaat in de praktijk nog steeds. Dalits worden nog altijd buitengesloten en vernederd. Soms worden ze zelfs gelyncht of gemolesteerd. Ook de kastelozen hebben indelingen of gildes: iemand die met leer werkt staat lager dan iemand die schoonmaakt enz. Maar er is nog op heden een subkaste bij de dalits en die zijn zo laag, dat ze op 15 meter van een hogere moeten blijven, met andere woorden ze mogen de schaduw niet aanraken, ze hebben geen recht op werk en ze hebben geen recht op een dak boven hun hoofd.
De staat India heeft programma's voor de verheffing van deze mensen: het reserveringenbeleid. Dit is een vorm van positieve discriminatie en houdt in dat een aanzienlijk deel van de overheidsbanen en de studieplaatsen moeten worden 'gereserveerd' voor minderheden en de laagste klassen als de dalits. Maar in de praktijk wordt ook dalits in betere posities regelmatig te verstaan gegeven dat ze maar onaanraakbaren zijn. Bovendien geldt het reserveringenbeleid alleen voor overheidsfuncties. In de privésector hebben dalits nog steeds minder kansen op werk. Dankzij internet komen de dalits meer en meer aan de bak, maar meestal in bedrijven gerund door kastelozen.
Het oplossen van kastendiscriminatie wordt bemoeilijkt door conservatieve bewegingen, waaronder de Hindoetva-beweging.
Het kastensysteem staat in de Veda's, de heilige geschriften, die zijn op deze duizenden jaren niet aangepast. In de Veda's staat dat men in zijn kaste geboren wordt. Door het reïncarnatiegeloof is het zo goed als onmogelijk om dit te wijzigen zonder het oudste geloof van de aarde te wijzigen.
Waarom aanvaarden de dalits hun lot? Wel dat is door het geloof. Als zij in dit leven hun karma en moksha aanvaarden en volgen, dan komen ze beter terug, en anders erger. Als je dit gelooft, dan stopt elke argumentatie.
Dalits zelf hebben zich zowel in Zuid-Azië als internationaal georganiseerd binnen het International Dalit Solidarity Network (IDSN). Binnen dit netwerk hebben zij kastendiscriminatie op de agenda van de Europese Unie en de Verenigde Naties gezet. Het Dalit Netwerk Nederland maakt onderdeel uit van dit internationale netwerk.
In het huidige India, waar armoede meer en meer voorkomt, mag men een straatarme niet met een dalit verwarren. Veel brahmanen (priesters) die per definitie niet werken, zijn verarmd, soms te vlug en hebben dan niets meer. Een dalit zal niet vlug bedelen, dat zijn meestal de nomaden of de verarmde veehoeders. De dalits van de sloppenwijken behoren dikwijls tot de kaste van de zakkenrollers en bedelaars.

• 03 November 2011 - 13:14

Jozef En Maya.:

Hallo Rob en Piet, tja...een perfecte wereld en daarbij de verwachting zoals ook wij die koesteren, dat alles goed komt...blijven wij nastreven. Op zo'n ouderwets tegeltje wat je wel eens in een huiskamer aan de muur ziet hangen is te lezen: Alles komt goed, alleen nog niet vandaag. En zo is het heel vaak. Maar het komt goed. Het komt zoals het komt. Er stond geschreven bij een van de reacties op jullie avonturen dat zoiets als wat jullie beleven niet in Best gebeurt....nou...je moest eens weten! Sommige zaken kunnen zo'n impact hebben op het dagelijks leven van iemand. Bijna letterlijk! Ik ga een boek schrijven over wat ik samen met Jozef in Best allemaal beleef en meemaak op dit moment. Jules gaat me helpen, dat hebben we al besproken laatst. Maar gelukkig zijn we in staat nog steeds te genieten. Daarom dank voor je geweldige beschrijvingen van wat jullie meemaken en ook de uitleg hierbij. Zien uit naar het volgende bericht en binnenkort, als jullie weer terug zijn, nodig ik jullie uit voor een etentje hier in Budel. Kunnen we nagenieten over al wat er zoal is gebeurd. Liefs, Maya en Jozef.

• 03 November 2011 - 14:39

De Witte:

hee rob en pietje er is daar meer te doen als in best.die video s bekijken valt niet mee of ik moet op de tafel gaan liggen ik kan zu geen slag draaien of het ligt aan mij ha ha . veel plezier gr witte.

• 03 November 2011 - 16:58

Piet :

Jammer ,dat het programma anders gaat als wat je wil.
    Zo gaat dat in India.
    Maar je hoeft je zeker niet te vervelen daar.
    De tempels staan er morgen ook nog,denk ik.
    Geniet ze

• 03 November 2011 - 17:12

Anny:

Hoi Piet en Rob, leuk jullie reisverslag te lezen, zo ga ik toch een beetje mee door India.
    Karin en Carlo waren vanmorgen ( donderdag ) vertrokken naar Schiphol, helaas hadden
    hun ook de pech met het vliegtuig dat het eerst vertraging had en uiteindelijk helemaal
    niet meer ging vliegen, ze zijn nu in een hotel in Amsterdam en hopen morgenvroeg (vrijdag)
    alsnog naar New York te vliegen.
    Ik wens jullie nog een hele fijne vakantie, geniet van alles en tot mails, groeten Anny

• 04 November 2011 - 16:48

Will Snellen:

Wat een ervaringen (en cultuurschokken..) doen jullie op! Ik ben jaloers, maar ja...
    Rob, je weet dat ik ook redelijk eigenwijs ben en leraar blijf, dus voor de duidelijkheid: de Veda's ontkennen de overerving in het kastensysteem, en het was (en is) zelfs mogelijk om gedurende 4 perioden van 25 (!) jaar in spiritueel opzicht 'hogerop' te komen. De verdeling in het huidige sociale kastensysteem is pas later gekomen: zoals altijd zijn het de aardse mensen die het oorspronkelijke gedachtengoed weer verzieken (zie de godsdiensten in het algemeen), buiten het Boeddhisme, maar dat is geen godsdienst...
    Zo zul je het misschien ook vreemd vinden dat je vrijwel overal het 'hakenkruis' zult tegenkomen: de ouroude swastika, symbool van van alles: zon, windrichting, leven, oneindigheid, geluk, etc. (Als je ge-interesseerd bent zal ik je eens een keer laten zien hoe onze cijfers zijn afgeleid van de swastika, of 'zonneschijf').
    Groetjes aan Piet, goeie trip verder en blijf gezond!