Terug in de tijd - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rob Snellen - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Rob Snellen

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 November 2011 | India, Jaisalmer

In de middeleeuwen, althans zo lijkt het hier in Jaisalmer. Een onmens fort midden in de woestijn. En dit fort is bewoond,met bruist er van leven en heeft ontiegelijk veel kleine straatjes pleintjes en steegjes. Echt sluipdoor kruipdoor net als ons Hotel Dessert Boys.

Gisteren voor het eerst geshopt, 10 leren tassen en 9 shawlen en 2 lakens gekocht. En we laten het via hier opsturen, dus duimen dat het goed gaat. Gisteren avond een hapje gegeten bij Trio en vanmorgen wat foto's in het stadje gemaakt. Nu zitten we te wachten op onze kameel safari, en zoals ik heb gehoord dus vanavond spierpijn en last van de ballen.

Morgen weer meer.
Groet Rob en Piet

Info voor de liefhebbers:
Jaisalmer ligt midden in de woestijn aan de grens met Pakistan. Jaisalmer ligt in de gelijknamige district Jaisalmer. Het is een van de meest exotische plaatsen van India. Het is een middeleeuws aandoend woestijnstadje. De kern van Jaisalmer is de oude stad, een doolhof van nauwe straatjes.

Jaisalmer is bekend om zijn prachtige borduurwerk, waar kleine stukjes glas in zijn verwerkt. Het wordt aangebracht op kleding, textiel en portomonnees.
Geschiedenis
In 1156 stichtte Raval Jaisal een ommuurde burcht die hij Jaisalmer noemde. Door de strategische ligging aan de karavaanroutes tussen India en Centraal-Azië kwam Jaisalmer al snel tot bloei. Jaina-kooplieden vestigden in de stad en vergaarden grote kapitalen. De geweldige jainatempels uit de 12e tot 15e eeuw getuigen nog van hun welvaart.

Door de geïsoleerde ligging van de stad en door hun dapperheid wisten de Bhati`s hun onafhankelijkheid tegenover de sultans van Delhi met redelijk succes te verdedigen. Toch werd de stad meerdere malen door de sultans belegerd, waarbij grote verwoestingen werden aangericht.

De grootste bloei bereikte Jaisalmer in de 17e en 18e eeuw. De stad buiten de muren van de burcht werd ommuurd en handelaren bouwden koopmanshuizen. Maar door de opening van de haven van Bombay kwam er een abrupt einde aan de groei.
Bezienswaardigheden
* Kameelsafari. In de buurt van Jaisalmer heb je schitterende zandduinen, tempeltjes en kleine dorpjes waar het goed rijden is met kamelen.
* Jaisalmer lijkt wel een levend museum. Veel van de historische gebouwen wordt nog bewoond.
* De Jainatempels zijn erg mooi om te zien.
* De mooie herenhuizen die de rijke kooplieden van Jaisalmer lieten bouwen in de 18e en 19e eeuw worden haveli`s genoemd. Een van de mooiste is het 5 verdiepingen tellende Patwon ki Haveli.

• 10 November 2011 - 11:45

Piet :

Het ziet er weer geweldig uit.
    Wat een indrukken.
    Ik zou het zo weer over willen doen.
    Die twee mannen op die kar zaten er in januari ook.
    De tijd heeft er inderdaad stil gestaan.
    Geniet ze nog van al het moois.